Köp-, betalnings- och leveransvillkor för varor i nätbutik hos iMagen AB (rev. Nov 2019)
iMagen AB (SE556809-528401) reserverar oss rätten att, vid behov, ändra, justera, lägga till eller ta bort delar av dessa villkor när som helst, och att du binder dig att följa den senaste versionen av dessa Köp-, betalnings- och leveransvillkor varje gång du använder nätbutiken. I och med detta rekommenderas du att uppdatera dig om villkoren varje gång du handlar hos oss.
Vi reserverar oss även för skriv-och tryckfel på webbsidan, i reklam och andra media.
1) Priser
Priser på iMagen.se anges i Svenska kronor(SEK) inklusive svensk 12 % moms för beställningar inom Sverige och Skandinavien. Gratis frakt inom Sverige (Om inget annat överenskommits mellan iMagen AB och kund) och fast frakt om 50 SEK till Finland, Norge och Danmark.
Vi reserverar oss för prisjusteringar på grund av leverantörer, valutaförändringar och andra faktorer som står utanför vår kontroll.
2) Beställningar via Internet
När du har bekräftat köpet på nätbutiken har du även godkänt dessa villkor och lagt en bindande order. Vid eventuella oklarheter förbehåller vi oss rätten att kontakta dig via telefon eller e-post för att bekräfta order.
3) Kundregister
Vid beställning fyller du i dina korrekta uppgifter dvs uppgifter till adress där du är folkbokförd. Genom detta godkänner du att uppgifterna behandlas och registreras i vår kunddatabas. Alla uppgifter hanteras enbart för fullföljande av beställningar. iMagen AB kommer inte att lämna ut informationen till tredje part. Obervera att vid betalning via Payson gäller även Paysons villkor. (Läs mer om Paysons tjänster längre ner på sidan)
4)Betalsätt
4.1 Sverige
a)Kortbetalning via Payson
b)Direktbetalning via internetbank
c)PaysonFaktura
PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet “PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.
__
Betalning med Payson Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se
Dina kortuppgifter sänds direkt till bank och kan ej läsas av annan än din bank. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning, enligt lag från 1. augusti 2010 från Finansdepartementet.
4.2 Finland
a) Betalkort genom Payson betaltjänst.
b) Direkt bankbetalning via Payson
4.3 Danmark
a)Betalkort genom Payson betaltjänst.
4.4 Norge
a)Betalkort genom Payson betaltjänst.
5)Leverans
Leverans sker oftast med post. Alla beställningar skickas normalt ut senast två till tre arbetsdagar efter beställning. Vill kunden att beställningen skickas med specifik speditör eller som expresspaket eller dyl. rekommenderar vi att kunden skickar ett e-post till info@iMagen.se, eller ringer 08-559-23458 på kontorstid så kommer vi överens om annat leveranssätt. Kostnad för detta tillkommer.
Obervera att beställningarna skickas från Gotland och detta kan eventuellt medföra någon extra dag i postgången.
6) Rabattkoder
Eventuella rabattkoder gäller i begränsat antal, begränsad tid och högst en(1) gång per kund.
7) Ångerrätt och Retur / enligt Distansavtalslagen
Som privatperson har du enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och hemförsäljningslagen normalt rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet.
För att våra kunder, ska vara säkra på att beställda varor från iMagen är helt säkra att inta så har vi valt att referera till kapitel 2, § 4 punkt 2 i distansförsäljningslagen. Bestämmelserna om ångerrätt i §9–§16 gäller inte distansavtal om en vara, som på grund av sin beskaffenhet, inte kan återlämnas .
Eftersom tabletternas renhet är viktigt för iMagen och dess kunder finner vi att vi måste kunna garantera att tabletterna är förseglade från producering och paketering, till slutkund. Således refererar vi till beskaffenheten hos Xylaktas tabletterna och dess paket som vara när vi deklarerar att ångerköpsrätten ej är tillämpningsbar för våra produkter. Inkommer produkter i sortimentet där punkt 2 inte gäller, kommer dessa varor att anges här nedan.
8) Transportskada
Skadat gods anmäles omgående till iMagen samt där du hämtade ut ditt gods. Skicka ett epost med din information om vad som hänt samt en bild på det skadade godset till info@imagen.se .Detta är nödvändigt för att iMagen ska kunna ersätta defekt gods.
9) Ursäktligt avtalsbrott / Force Majeure
Vid oförutsägbara stora händelser som hindrar företagets verksamhet (krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, eller motsvarande omständighet som ej skäligen kunnat förutses samt som iMagen AB ej är ansvarig för) befrias både företaget och kunden från sina förpliktelser från ingångna köpeavtal.